Syn på læringspotensiale og sosial web
Sosial programvare som facebook, nettby og youtube er i dag blitt en viktig del av ungdommens liv, og slike nettsamfunn er en stor del av det kontaktskapende mellom mennesker. På slike steder utveksler de alt fra bilder, hendelser, meninger og egentlig alt som kan være av interesse, og kommunikasjonen er enkel. Forsker Petter Bae Brandtzæg har gjennom forskning kommet frem til at 53 prosent av alle nettbrukere i Norge mellom 15-75 år bruker nettsamfunn. Nesten 20 prosent av Norges nettbefolkning i alderen 15-75 år er innom nettsamfunnet sitt daglig, opplyser forskeren. Ungdommen er i dag som regel godt kjent med slike samfunn, men er nok ikke reflektert nok når det gjelder bruk av slike sosiale media som kilde til læring. Skal lærerne undervise elevene i slik sosial programvare er det viktig at de selv er godt kjent med dette, og er klar over fordeler og ulemper ved å jobbe med dette.
Michael Wesch og Neil Selwyn er to forskere som er interessert i bruk av sosiale medier i skolen og undervisning, begge med forskjellig syn på dette.
Antropologen Michael Wesch stiller seg positiv til bruk av sosial web i undervisningen, og taler for bruk av sosial web som læringsarena i skolen. Han har selv brukt sosial web med egne studenter ved Kansas State University i USA, og mener at dette med fordel kan brukes i skolen, og kan ha en positiv innvirkning på elevenes/studentenes læring.
Michael Wesch mener at mange studenter har problemer med å se betydningen av utdannelsen sin, og har vansker med å tilegne seg kunnskapen og å gjøre den til sin egen. Studentene bruker mye penger på bøker som ikke engang åpnes, og forelesningene de møter opp på brukes ofte til andre ting, som for eksempel å sitte på facebook. Wesch savner de gode spørsmålene i klasserommet, da elevene er mest opptatt av spørsmål angående oppgaver av typen ”hva får vi på prøven?” og ”hvor langt må vi skrive?”. Han er interessert i at undervisningen skal treffe studentene, og at det skal være bedre tilpasset deres liv, så hvorfor ikke ta i bruk noe som er en så stor del av studentenes hverdag allerede? Wesch mener at det er mangel på dynamikk i timene, og at det som skaper dynamikk er studentenes egne spørsmål. Den tradisjonelle enveiskommunikasjonen har nok utspilt sin rolle.
Studentene til Michael Wesch tar notatene fra forelesningene og skriver de på wiki, som de selv etter forelesningene legger ut på nettet. På denne måten slipper han selv å legge ut forelesningene, og han selv får også reflektert over hva han har sagt, og også hvordan det har blitt oppfattet.
Nettverkstjenester kan, og bør brukes som en del av læringen til elevene sier Wesch. Det er ikke bare læring som er viktig for elevene, men også det å kunne utveksle informasjon. Ved bruk av den sosiale weben kan diskusjon være en aktuell arbeidsmåte, hvor elevene lett kan kommunisere med hverandre. Han mener at bruk av sosial web i læringsarbeidet i skolen absolutt kan gi merverdi.
Sosiologen Neil Selwyn jobber ved London Knowledge Lab, og forsker på digitale medias rolle i hverdagen. Han er mer skeptisk til å bruke sosial web i undervisning i skolene, og mener at undervisningen blir mer uformell ved å ta dette i bruk. Han ser likevel det positive med å bruke internett til at folk kan holde kontakten, men er ikke overbevist om bruk av sosial web i undervisning, og stiller spørsmålstegn ved potensialet av utbyttet elevene kan få ved å bruke dette i læringssituasjoner.
Selwyn er redd for at bruk av sosial web, vil kunne føre til mangel på basisferdighetene hos elevene. Han peker også på at han er usikker på om slik sosial web er et bedre verktøy å ta i bruk i skolene enn andre tilgjengelige læringsverktøy. Redselen for at lærerne skal oppfattes som ”kul”, og å invadere elevenes privatområde gir han også uttrykk for.
For at sosial web skal bli til god læring for elevene krever dette at lærerne må ha god erfaring og kunnskap med bruk av dette selv, sier Selwyn. Om læringen skal bli givende må elevene ha helt klare retningslinjer for når, hvorfor og hvordan dette skal brukes. Det er helt nødvendig at meningen for hvorfor sosial web er med i undervisningen må være tilstede for at undervisningen skal gi merverdi.
Kilder:
http://www.youtube.com/watch?v=J4yApagnr0s
http://www.itu.no/Nyheter/1224493677.04
http://www.itu.no/Nyheter/1224159645.86
onsdag 22. april 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar