Jeg har nå gjort et forsøk på å sette meg inn i Comic Life, et program hvor du på en enkel måte kan lage dine egne tegneserier. Dette er et fantastisk gøy og morsomt program som er lett å beherske med mange artige funksjoner som gjør dette programmet til alt annet enn kjedelig! Tegneserier er noe de fleste unge har, eller har hatt et forhold til, så hvorfor ikke bruke dette i undervisningssammenheng? Dette programmet kan nok fenge de aller fleste og læringen kan bli meningsfull og interessant.
Sammensatte tekster er et sentralt tema i kunnskapsløftet, og du trenger ikke lete lenge før du finner kompetansemål som innebærer bruk og behersking av dette temaet. I norskfaget under kategorien ”sammensatte tekster” finner vi punkter etter alle årstrinn hvor tegneserier kan være aktuelt. Kunnskapsløftet viser til hovedområdet sammensatte tekster som ”… et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater” (udir.no).
Sammensatte tekster
Etter 2. årstrinn
- arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing
- uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegninger, bilder, musikk og bevegelser
Etter 4. årstrinn
- lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde
Etter 7. årstrinn
- lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
Etter 10. årstrinn
- bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster
(www.udir.no)
Men det skal være sagt at det å bruke dette programmet i skolen absolutt ikke bare er begrenset til norskfaget! Her er det egentlig bare fantasien og kreativiteten som setter grenser. Jeg laget selv et eksempel i Comic Life med ”sommerfuglens liv” som tema. Dette er et tema som med fordel kan knyttes opp mot naturfag, og også kunst og håndverk om du vil inkludere flere fag. Hadde tekstene vært skrevet på engelsk, hadde dette faget blitt inkludert på en meget god og givende måte. Historiske hendelser kan fremstilles ved hjelp av dette programmet, og også etiske tema som mobbing og rusmiddel i fag som for eksempel RLE. Slik kan læring bli implementert i et arbeid som elevene nesten uten tvil vil finne veldig gøy å arbeide med.
Det som er viktig å huske på i arbeid med et slikt program, er å ikke miste fokus på læring. Dette er et så underholdende program for både lærer og elev, så her må læringsmål være i fokus for begge parter. Læreren må også være godt kjent med programmet for at læringen skal bli best mulig for elevene. Elevene må lære seg programmet selv for å kunne bruke det, men om de får en innføring av lærer, vil de nok finne ut av mye på egenhånd om de får prøve seg. Jeg ser absolutt store muligheter for god læring med dette programmet i skolen!

Kilder:
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=710976
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar