tirsdag 28. april 2009

Arbeid med mappeoppgave 3

I arbeidet med mappeoppgave 3 skulle vi lage et informasjonsnav hvor vi brukte Netvibes. Vi skulle også begrunne hvordan dette informasjonsnavet kunne være med på å øke elevenes informasjonskompetanse. Her er et skjermkutt fra informasjonsnavet jeg laget.



Det å lage et informasjonsnav var forsåvidt greit, men det som ikke var fullt så greit var å finne et tema elevene kunne ha om som var aktuelt. Jeg ser det slik at for at et informasjonsnav skal være et godt verktøy å bruke i undervisningssammenheng, bør temaet være noenlunde aktuelt slik at nye saker kommer inn på navet, og elevene kan holde seg oppdatert rundt dette aktuelle temaet. Det vil være greit å ha gode sider som elevene kan bruke i navet sitt, men for at dette gode verktøyet skal kunne utnyttes optimalt, syns jeg det er det beste om det er et tema hvor ting utvikler seg, og nye ting skjer.

Når det gjelder det faktum at i denne oppgaven skulle læreren selv lage et informasjonsnav som elevene kunne ta i bruk i sitt arbeid, har jeg et blandet syn på akkurat dette. Ved at elevene får et informasjonsnav servert på denne måten, vil de forhåpentligvis se nytten av å bruke dette programmet og også kanskje også bli interessert nok til å ville ta dette i bruk i eget arbeid senere. Men på den andre siden så tenker jeg at om elevenes informasjonskompetanse skal øke, så bør elevene selv lage sitt eget, eller eventuelt klassen sammen lage et informasjonsnav. For at informasjonskompetansen til elevene skal øke, må elevene selv bli kjent med pålitelige og upålitelige internettkilder, arbeidsmetoder og lære seg å være kritisk til kilder, til fordel for å få godkjente kilder servert på denne måten. Jeg mener at elevene lærer ved å prøve og feile, sålenge læreren er der til å veilede elevene. Tiden går fort, og elevene står snart på egne bein i denne digitale verdenen og da er det viktig at elevene selv får prøve seg i kontrollerte omgivelser. Informasjonskompetanse er i dagens samfunn en meget viktig kompetanse å inneha, så det er viktig at elevene får god opplæring i dette på skolen. Og da forutsetter dette også at læreren selv innehar denne kompetansen.

Men nå skal det sies at vi ikke har fått tilbakemelding på denne oppgaven endå, så da gjenstår det å se om jeg faktisk har svart på oppgaven selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar