onsdag 22. april 2009

Samling 3, DKL102

16-17 april 2009

Første dagen denne samlingen hadde vi før samling forberedt oss på å jobbe to og to i responsgrupper på skolen. Vi hadde på forhånd delt mappeoppgavene vi hadde skrevet gjennom dette semesteret med responspartneren vår, i tillegg til et dokument hvor vi hadde skrevet tre positive og tre negative ting om oppgavene våre. Disse punktene skulle vi da se på, og gi tilbakemelding på etter vi hadde lest oppgaven. Dette var egentlig en god måte å jobbe på. Det at andre skulle lese mine oppgaver, var i utgangspunktet ikke noe jeg så veldig frem til, men dette gikk egentlig veldig fint. Det var veldig greit å få tilbakemelding på oppgavene, og også å lese andres oppgaver for å se andres arbeid og tolkning av oppgavene. Godt arbeid før innlevering av oppgaver til eksamen!

Dag 2 på samlingen hadde vi besøk av selveste Tor Arne Wølner! Han hadde en flott og inspirerende forelesning om porteføljemetodikk og pedagogisk tekst i digitale mapper. Etter endt forelesning skulle vi i grupper gå i gang å lage vår egen animasjonsfilm hvor vi kunne velge mellom eventyr og reklamefilm. Vi skulle legge vekt på storyboard og læringsmål og ulik grad av måloppnåelse før vi gikk i gang med å lage selve filmen. Dette skulle ikke bli noe problem tenkte vi i gruppen vår, men dette var lettere sagt enn gjort. Vi skulle lage våre figurer av plastelina, og når vi først fikk dette produktet mellom fingrene glemte vi fort av rekkefølgen ting skulle gjøres i. Dette var så gøy, og vi ble helt revet med. Her ble vi tatt på fersken, og det ble presisert at vi ikke måtte glemme faget oppi det hele, og at vi hadde falt i den samme fellen mange elever faller i. På mange måter er jeg glad vi gikk i denne fellen, for vi fikk virkelig opplevd dette fra elevenes perspektiv, og fikk erfart at her er lett å glemme faget. Etter dette kom vi oss raskt i gang med å gjøre det vi skulle i riktig rekkefølge, og dette var virkelig gøy å holde på med! Men dette er også meget tidkrevende, og alt skal være godt planlagt for at dette skal blir gjennomført på en vellykket måte. I skolesammenheng er dette uhyre viktig for et vellykket resultat, men en fantastisk måte å jobbe med fag på! Vi ble dessverre ikke helt ferdig med vår animasjonsfilm på skolen. Alle bilder var tatt og lagt inn på data, men noe ferdig produkt ble det ikke da. Men dette gjorde vi ferdig da vi kom hjem, og resultatet kan du se her!

Dette var de to siste øktene i DKL102, og nok en gang har det vært to flotte økter, da den siste dagen var helt fantastisk! Dette var virkelig en flott måte å jobbe på, og gav god inspirasjon til gode arbeidsmåter som er godt å ta med seg ut i skolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar