5-6 mars 2009
På andre samling i DKL102 lærte vi om Google Earth, geotagging i Picasa og et tegneprogram i 3D kalt Sketchup.
Første dag på samling fikk vi en god innføring i Google Earth, noe som viste seg å være et program som hadde utrolig mange flere muligheter enn jeg visste om. Dette var utrolig gøy å lære om! Dette programmet har mange ulike funskjoner, og egner seg ypperlig i skoleundervisning på veldig mange områder. Det er kjekt å få se sider ved et program du ikke visste fantes. Videre fikk vi prøve oss frem litt på egenhånd, og fikk også en gruppeoppgave hvor vi skulle lage veiledning til en oppgave for elever der de bruker Google Earth. Vi skulle gjøre denne oppgaven, og presentere resultatene for klassen dagen etter. Her kom vi frem til at elevene skulle ta et bilde fra hjemstedet sitt, og deretter plassere det i et kart ved å geotagge det. Bildet skulle lastes opp i Google Earth derfra, og ved å gjøre det på denne måten kunne det også bli laget en slags reise, hvor de reiste fra hjemsted til hjemsted. Da vi på gruppen skulle laste opp bildene vi hadde tatt til Google Earth, ville ikke dette programmet virke som det skulle. Derfor ble ikke presentasjonen for klassen helt slik vi hadde ønsket, men ideen ble presentert på bakgrunn av denne planen.
Videre i løpet av dag 2, lærte vi oss om 3D-programmet Sketchup. Dette var et forholdvis enkelt tegneprogram som var brukervennlig og greit å håndtere. Vi fikk en kort og grei innføring i programmet, hvor de viktigste funksjonene ble presentert. Deretter fikk vi alle en oppgave hvor vi skulle lage vårt eget bosted i dette programmet. Resultatet ser du her. En meget interessant oppgave å holde på med, men også ganske tidkrevende. Her var masse pirkete arbeid, og det var en del å bli kjent med før arbeidet gikk som det skulle. Men dette var gøy! Og jeg ser absolutt muligheten for at dette er et program som kan brukes i undervisning! Her må man bare som lærer være godt kjent med programmet, slik at læringen til elevene blir god. Dette er også noe som kan være noe tidkrevende, men her er det også rom for at elevene selv kan eksperimentere. Når man først kan å bruke dette programmet, kan nok læringsmulighetene være store!
Siste del av dag 2 gikk vi gjennom spill i læringsarbeid. Her fikk vi dessverre litt dårlig tid, men en veldig lærerik økt likevel. Her var mange tanker rundt det at spill også kan brukes som læring, man må bare vite hvordan. Dette er meget aktuelt i dagens samfunn, og bra vi fikk vite litt mer om dette. Vi fikk også prøve oss på et konstruksjonsspill kalt Bridge Construction Set, et spill som går ut på å konstruere broer slik at bilene kunne krysse disse uten at broen kollapset. Her så jeg absolutt læringsmulighetene i en klasse, f. eks i matematikk når det gjelder arbeid om trekanter.
Dette har absolutt vært noen flotte samlinger! Kjempeflott å kunne lære seg noe som er så flott å kunne ta med seg videre ut i skolen og undervisningen!
onsdag 22. april 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar